Sunday, September 9, 2012

Lukisan Mural 1 Malaysia Ketengahkan bakat Para Pelajar dan Pensyarah IKIP




Oleh NUR AHMAD MUSADDIQ BAHARUM




Gabungan Persatuan Pelukis Se Malaysia (GAP’s) dengan kerjasama Sekolah Pengajian Seni Reka Kolej Antarabangsa IKIP (IKIP), telah mengadakan program melukis Lukisan Mural 1Malaysia yang berlangsung baru-baru ini.


Yang Dipertua Persatuan Seni Lukis Dan Seni Reka Melayu Negeri Pahang (SENIKA), Encik Shaimy Hashim berkata, GAP’s telah dilantik sebagai rakan Malaysia Contemporary Art Tourism (MCAT) 1Malaysia oleh Kementerian Pelancongan Malaysia untuk melukis Lukisan Mural 1Malaysia yang bertemakan mesej perpaduan dan masyarakat yang harmoni serta berbilang kaum di Malaysia.

“Pada Jun serta Julai ini, kami mempunyai 2 program yang akan disertai iaitu melukis Lukisan Mural di bengkel SENIKA pada 24 jun – 5 julai dan majlis pelancaran MCAT 1Malaysia pada 11 julai di Kuala Lumpur Convention Centre (KLCC).

“Selain itu, IKIP adalah rakan baik SENIKA dan usaha kami dalam menilai kreativiti pensyarah IKIP serta para pelajar IKIP dalam membantu pihak GAP’s menyiapkan lukisan ini amatlah dihargai, ” kata Shaimy Hashim.

Lukisan Mural 1Malaysia ini juga akan dipertontonkan di KLCC selepas majlis pelancaran itu sehingga 16 september sempena memperingati Hari Malaysia.

Di samping itu, Pensyarah Sekolah Pengajian Seni Reka, Encik Ifhamuddin Mohammed berkata, Lukisan Mural 1Malaysia ini dapat mengetengahkan bakat pensyarah dan para pelajar IKIP supaya melahirkan generasi pelukis yang mempunyai semangat cintakan negara.

“Ia satu penghargaan kepada Sekolah Pengajian kami, kerana telah melibatkan diri dalam peringkat nasional serta mengangkat nama IKIP dalam persada seni lukis ini ,” ujarnya.

Lukisan Mural adalah lukisan yang selalunya dilukis di permukaan luas seperti dinding, tembok dan terkini permukaan jalanraya. Kebanyakkan lukisan mural di Malaysia adalah berbentuk pemandangan dan majoriti lukisan ini terdapat di bangunan kerajaan seperti pejabat kerajaan, sekolah serta tadika.

No comments:

Post a Comment